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Theologica Xaveriana
Revista Activa *
ISSN: 0120-3649 ISSN electrónico: 2011-219X
Semestral
Filosofía
Pontificia Universidad Javeriana
Colombia

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es: "Lo secular es lo propio del laicado". Estaafirmación conciliar resonaba en el pensamiento teológico-pastoral del obispo chileno ManuelLarraín, un buen impulsor del desarrollo deuna teología del laicado ajena a cualquiereclesiocentrismo. La teología de las realidadestemporales y de la historia previa al Conciliomarcará transversalmente su contribución conciliaren estas materias. Este artículo muestra cómo unateología positiva del laicado necesita de un renovadoparadigma eclesiológico y de una teología positivade la historia. Desde algunas fuentes archivísticas,la interconexión entre las tres teologías en juego sonrevisitadas desde el pensamiento de Larraín en elperiodo conciliar, para explorar sus potencialidadesen la actual agenda eclesial.>>>en: "What specifically characte rizesthe laity is its secular nature". This conciliarpostulate has strongly resonated withinthe theological and pastoral thought ofthe Chilean Bishop Manuel Larrain. Heis one of the greatest contributors to thedevelopment of a Theology of the Laitythat goes far beyond any ecclesiocentricparadigm. Two preconciliar theologies,the Theology of Earthly Realities and theTheology of History affected transversallyLarrain’s conciliar contribution on thesematters. This article shows how a positiveTheology of the Laity requires a renovatedecclesiological model and a positiveTheology of History. From several archivalsources, the interconnection between thethree theologies which are at stake will bereviewed from the perspective of Larrain’sthought during the conciliar period, inorder to explore their potentiality in thecurrent ecclesial agenda.>>>
Paula de la Cerda
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es: El trabajo postula la convergencia entreuna teología de los signos de los tiempos en AméricaLatina y el método de la investigación-acciónparticipativa, cuyo referente principal en sociologíaes el colombiano Orlando Fals Borda. Para ellocorrelaciona los fundamentos y los procedimientosque constituyen sendos marcos teóricos y elaborauna propuesta teológico-pastoral de recepciónpreliminar, ofreciendo una ponderación de lasposibilidades y dificultades que conlleva la prácticateológica de este enfoque.>>>en: This article postulates theconvergence between a Theology of thesigns of the times in Latin America andthe Participatory Action Research method,whose main reference in Sociology is theColombian Orlando Fals Borda. The textcorrelates the foundations and proceduresthat constitute the theoretical frameworksof both, Theology of the signs of the timesin Latin America and Participatory ActionResearch, and also develops a theological-pastoral proposal of preliminary receptionby offering a weighting of the possibilitiesand difficulties that the theological practiceof this approach entails.>>>
Carolina Bacher-Martínez
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es: El artículo estudia la cristología delEvangelio de Marcos y su relación con el sentido dela muerte de Cristo. Sostendremos que el sentidode la muerte de Cristo se basa en una inversiónescatológica, según la cual los impíos no compren-den los misterios del Reino, y que paradójicamentedicho conocimiento es dado a los elegidos. Estainversión es tomada de tradiciones apocalípticas queson radicalizadas en la cristología del evangelista,en diversas partes del Evangelio de manera especialen la epistemología que subyace a la tradición dela pasión del Justo, el Hijo del Hombre, pues sussufrimientos y muerte representan un cambio en elestatuto epistemológico del sufrimiento del Justo ydel lugar donde Dios se revela al hombre.>>>en: The article analyzes theChristology of the Gospel of Mark andits relation with the meaning of the deathof Christ. We will hold that the meaning ofChrist’s death is based on an eschatologicalinversion according to which the ungodlypeople do not understand the mysteriesof the Kingdom, a knowledge that isparadoxically given to the chosen ones.This inversion is taken from apocalyptictraditions that have been radicalizedin the Christology of the evangelist, inseveral parts of the Gospel, especiallyin the epistemology present in the traditionof the passion of the Righteous, theSon of Man. The sufferings and death ofthe Son of Man represent a change in theepistemological status of the suffering ofthe Righteous and of the place where Godreveals himself to man.>>>
César Carbullanca-Núñez
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Paulo Augusto de Souza Nogueira
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es: La vida y obra de Gerardo Valencia Canoes bien reconocida en los lugares donde su figuradelgada se hizo presente, es decir, Yarumal, Mitúy Buenaventura. A pesar de que su obra pastoraly misional fue prolífica en estas comunidades,son pocos los textos que exploran de maneraprofunda y reflexiva sus proyectos, así como sutrabajo intelectual, literario, teológico y eclesial.Sin embargo, nuevas aproximaciones, diferentesperspectivas y un trabajo documental serio permitenevidenciar que la figura de monseñor Valencia Canoofrece una multiplicidad de acercamientos y que suvida agitada como miembro de la Iglesia Católica delsiglo XX supone intersticios todavía vírgenes paralas ciencias sociales.>>>en: The life and work of GerardoValencia Cano is well known in Colombianplaces where he was present, like Yarumal,Mitu and Buenaventura. Despite hisprolific pastoral and missionary workin these communities, just few worksexplore his projects and his intellectual,literary, theological and ecclesial works ina deep and thoughtful way. However, newapproaches, different perspectives and aserious documentary work show that thefigure of Bishop Valencia Cano offers amultiplicity of approaches and also thathis hectic life as a member of the CatholicChurch of the 20th Century entailsunspoiled gaps for the social sciences.>>>
Antonio José Echeverry-Pérez
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David Mauricio Bernal-Argote
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es: Este escrito es fruto de una investigación documental y bibliográfica realizada en el archivogeneral del Consejo Episcopal Latinoamericano,Celam. Se centra en el aporte que, en sus sesenta añosde historia, este ha realizado en el ámbito del diálogoecuménico. Muestra a las personas involucradas enel proceso, los aportes de las asambleas generalesdel episcopado, los principales énfasis teológicosy de pastoral ecuménica; y destaca la evolución de losconceptos, el influjo de la eclesiología de comunióny del discipulado misionero.>>>en: This paper is the result of adocumentary and bibliographic researchcarried out in the general archive ofthe Latin American Episcopal Council,Celam. It focuses on its contribution toecumenical dialogue during its sixty yearsof history. It presents the people involvedin the process, the contributions of theGeneral Assemblies of the Episcopate andtheir main theological and ecumenicalemphasis. It also highlights the evolutionof the concepts, the influence of theEcclesiology of Communion and of themissionary discipleship.>>>
Patricio Merino-Beas
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en: The article presents the structureof Hans Urs Von Balthasar’s thought from thesynthesis he achieved in his “Theological Trilogy”:“Theological Aesthetics,” “Theo-Drama,” and“Theo-Logic”. Because the Trilogy is based on thethree transcendentals of Being (beauty, goodness,and truth), this study—after reviewing Balthasar’sinfluences throughout his life—describes hisunderstanding of the relationship betweenphilosophy and theology and explains how thetrinitarian revelation can be aptly expressed throughGod’s manifestation (beauty), bestowal (goodness),and comprehension (truth).>>>es: El artículo expone la estruc-tura de pensamiento de Hans Urs VonBalthasar a partir de la síntesis que estelogró en su “Trilogía teológica”: “Estéticateológica”, “Teo-dramática” y “Teo-lógica”. Debido a que la Trilogía estábasada en los tres trascendentales del ser(belleza, bondad y verdad), este estudio,luego de revisar las fuentes e influenciasque recibió Von Balthasar a lo largo desu vida, describe su comprensión de larelación entre filosofía y teología y ex-plica cómo toda la revelación trinitariase puede expresar muy bien a partir dela manifestación (belleza), donación(bondad) y comprensión (verdad) de Dios.>>>
Rodrigo Polanco
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en: This study presents a philological andsemantic essay of the verbמןאָin order to uncoverthe semantic Wortfeld of itsqalconjugation. Themost of philological and exegetic studies omit theanalysis of this conjugation because they considerit insignificant and without any semantic value.Thus, they focus their studies on thenifalandhifilforms as the basic semantic platform that permeatesall the grammatical forms of theshoreshאמן. Thisessay proposes a different opinion. Theqalformis the primeval semantic substratum that permeatesall the grammatical forms of the lexemeאמן,becoming the semantic platform upon which themeanings of thenifalandhifilconjugations arebuilt.>>>es: El estudio presenta un ensayofilológico y semántico del verboמןאָconel fin de resaltar el valor semántico de suWortfelden la conjugaciónqal.La mayoríade los estudios filológicos y exegéticos haomitido el análisis de este lexema enqalal haberlo considerado marginal, ya quesus investigaciones enfatizan las formasnifalehifildel lexema como la plataformasemántica básica que impregna todaslas formas gramaticales delshoreshאמן.En este ensayo se propone una opinióndiversa. La conjugaciónqalpresentaría elsustrato semántico primitivo que impregnatodas las formas gramaticales del lexemaאמן, que se convierte en la plataformasemántica sobre la cual se construyen lossignificados de las formasnifalyhifilde laraíz en estudio.>>>
Dempsey Rosales Acosta
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es: O artigo tem por objetivo compararos resultados entre as principais reformas político-religiosas em nome do monoteísmo em Israel coma mensagem de Joel. Descrever-se-á as reformas deEzequias e Josias, e a reforma étnica de Esdras eNeemias. Na sequência, é apresentada a mensagemuniversalista e libertadora de Joel, com destaquepara as perícopes de Joel 3,1-5 e 4,4-8, visando acomparação entre esta e aquelas. Trata-se de umapesquisa essencialmente bibliográfica. O resultadoevidencia que a instituição do monoteísmo foiambígua, oscilando entre opressão e humanização.Enquanto as reformas monárquicas e de Esdras eNeemias serviram mais a objetivos políticos e dedominação, a mensagem de Joel contribuiu paraações mais inclusivas e libertadoras.>>>en: The article aims to comparethe results of Israel’s main political-reli-gious reforms in the name of monotheismwith the message of Joel. It describes thereforms of Hezekiah and Josiah, and alsothe ethnic reform of Ezra and Nehemiah.Later, these reforms are compared withJoel’s universalist and liberating message,stressing on the pericopes of Joel 3,1-5 and4,4-8. Thus, this is mainly a bibliographicalresearch. The result of this research showsthat the institution of monotheism wasambiguous and it oscillated betweenoppression and humanization. While Ezraand Nehemiah’s monarchist reform servedto political and domination purposes, Joel’smessage contributed to more inclusive andliberating actions.>>>
Luiz Alexandre S. Rossi
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Natalino das Neves
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es: El artículo identifica la “victimidad”como “lugar político” en el contexto del conflictoarmado colombiano; y resalta la relevancia de dichacondición humana como “lugar teológico” y “lugarteologal” desde la propuesta de Ignacio Ellacuría.La importancia de la victimidad se comprende apartir del dinamismo intelectivo y sentiente comoestructura humana de aprehensión, apropiacióny transformación de la realidad por parte de lasvíctimas; también a partir de la significación del“lugar teológico” en su triple dimensión (lugarde la presencia histórica del Padre; mediación parala vivencia de la fe desde el seguimiento históricode Jesús; y posibilidad para el “hacer teológico” encuanto praxis teológica) y la implicación teologalpara la fe cristiana y la praxis eclesial.>>>en: This article appropriatesvictimhood as a “political place” in thecontext of the Colombian armed con-flict; at the same time, it highlights theimportance of this human condition asaLocus Theologicusfrom the perspectiveof Ignacio Ellacuría. The relevance ofvictimhood is understood from theintellective and sentient dynamism as ahuman structure of apprehension, appro-priation and transformation of realityby the victims; it is also understoodfrom the meaning of theLocus Theologi­cusin its three dimensions (the placeof the historical presence of the Father;the mediation for the experience of faithfrom the historical following of Jesus; andthe possibility of the “theological doing”as theological praxis) and the theologalimplication that it brings to the Christianfaith and to the ecclesial praxis.>>>
Juan Esteban Santamaría-Rodríguez
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es: Este artículo continúa la indagaciónsobre el ejercicio de inculturación de la teologíaen el quehacer teológico de Gregorio de Nisa ensu obraDe vita Moysis.Se busca mostrar la formacomo este autor dialogó con la cultura de su épocay su aporte en el esfuerzo por hacer inteligible la fecristiana. Como son muchos los elementos culturalesimplicados en su obra, se ofrece como ejemplola referencia al mito de la caverna.>>>en: his article seeks to continuethe research on the exercise of inculturationof Theology on the theological workof Gregory of Nyssa in his textDe VitaMoysis.It attempts to point out how thisauthor carried out the dialogue with theculture of his time and his contribution inthe effort to make intelligible the Christianfaith. Because of the huge amount ofcultural elements involved in his work, themyth of the cavern is given as an exampleand a reference.>>>
Orlando Solano-Pinzón
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Universidad Autónoma del Estado de México
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Versión 3.0 | 2017
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