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Universitas Humanística
Revista Activa *
ISSN: 0120-4807 ISSN electrónico: 2011-2734
Semestral
Antropología
Pontificia Universidad Javeriana
Colombia

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Redalyc 3.0 versión beta.
La versión estable de Redalyc 3.0 se libera en febrero de 2017. En la actualidad, se muestran los resultados de la marcación de artículos científicos mediante la herramienta gratuita Marcalyc, liberada en su primera versión el 1ro de septiembre de 2016 y que está pensada como un elemento central en la construcción y consolidación de un modelo de AA sustentable para Iberoamérica.
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Tania Pérez-Bustos
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en: This article proposes a new emphasis on the research and educational work of the Latin American communication discipline in the study of communication practices and their close relationship with alterity and social change. The communication practices include the media dynamics and its mediations, and they go beyond including actions and everyday expressions of extraordinary richness and diversity associated to cultural networks and complex meanings. Those communication practices illustrate, expand and deepen the ceaseless efforts of creation, transformation, restoration and conservation of meanings, networks and relationships beyond the instrumental. They promote profound changes and the construction of alternatives to an unjust, destructive, colonial and exclusionary social order in Latin America. The study of the communicative practices for social change, especially in Latin America, opens opportunities to access other forms of knowledge and action alternative to modernity, such as comunalidad or good living.>>>pt: Este artigo propõe nova ênfase no trabalho investigativo e pedagógico da disciplina latinoamericana da Comunicação no estudo das práticas comunicativas e sua estreita relação com a alteridade e a mudança social. As práticas comunicativas incluem as dinâmicas ao redor dos meios e suas mediações e as transcendem para incluir ações e expressões quotidianas de extraordinária riqueza e diversidade, associadas a redes culturais e sentidos complexos. Tais práticas comunicativas ilustram, expandem e aprofundam os incessantes esforços de criação, transformação, recuperação e conservação de sentidos, redes e vínculos, mais para além do instrumental, que propendem por mudanças profundos e pela construção de alternativas a uma ordem social latino-americano injusto, destrutor, colonial e excludente. O estudo das práticas comunicativas em chave de mudança social, especialmente desde Latino-américa, abre janelas para outras formas de conhecimento e ação alternativas à modernidade, como a comunalidade ou o bom viver.>>>
Juan Carlos Valencia
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Claudia Magallanes
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en: This visual analysis reviews the virtual political advertising of the homosexual organization Fundación Iguales (Equals Foundation) during the first right wing government in Chile post-dictatorship. Analyzing different codes in audiovisual devices, this article recognizes the symbolic, emotional and physical construction through which homosexual citizenship appears in social networks. It is interested in recognizing how political audiovisual strategies have provided a receptive income of ‘the homosexual’ in Chile’s neoliberal policy. It is described the production of meaning that grants legitimacy and no opposition to the representation of the new gay citizen as well as the visual images that contributed to the validation of homosexuality. Finally, it is made a review of the political speeches on tolerance and equality that defend the construction of political narratives in favor of sexual diversity under liberal slogans.>>>pt: Esta análise visual revisa a publicidade política virtual da organização homossexual Fundación Iguales durante o primeiro governo de direita no Chile pós-ditadura. Suspenso em diferentes códigos de dispositivos audiovisuais, este artigo reconhece a construção simbólica, afetiva e corporal através da qual ocorre uma cidadania homossexual nas redes sociais. Interessa reconhecer como as estratégias audiovisuais políticas facilitaram uma entrada receptiva de ‘o homossexual’ na política neoliberal chilena. Descreve-se a produção de sentido que concede legitimidade e não rejeita a representação do novo cidadão gay e quais imagens audiovisuais realizam tal validação do homossexual. Por fim, realiza-se uma crítica dos discursos políticos de tolerância e igualdade que resguardam a construção de narrativas políticas em favor da diversidade sexual sob consignas comunicacionais liberais.>>>
Cristian Cabello Valenzuela
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en: This paper presents a new theoretical framework for analyzing linguistic power relations and it examines the linguistic effects of what Anibal Quijano has called coloniality of power. The coloniality of language refers to a process of racialization of colonized people as communicating agents (ie, as potential interlocutors) that begins with the conquest of America and nowadays. The research focuses on the dehumanization of the colonized and enslaved populations, and the concomitant contempt of their languages and social ways of making sense, interpreted as expressions of his inferior ‘nature’. The results are an original contribution to the debate on the historical relationship between colonialism, race, ethnicity, and language in America. The argument suggests that there is a connection between the reduction of the colonized and racialized populations to a status of non-humans, as well as a monolingual linguistic ideology that hides colonial oppression dialogically and discursively.>>>pt: Este artigo apresenta novo quadro teórico para analisar relações linguísticas de poder e examina os efeitos linguísticos do que Aníbal Quijano chamou de a colonialidade do poder. A colonialidade da linguagem refere-se a um processo de racialização de populações colonizadas em tanto agentes comunicativos (ou seja, em tanto interlocutores possíveis) que começa com a Conquista da América e continuaria até hoje. A pesquisa foi focada na desumanização das populações colonizadas e escravizadas e o concomitante desprezo das suas linguagens e maneiras sociais de dar sentido, interpretadas como expressões da sua ‘natureza’ inferior. Os resultados são uma contribuição original ao debate sobre a relação histórica entre colonialismo, raça, etnicidade e linguagem na América. O argumento sugere que há conexão entre a redução das populações colonizadas e racializadas a um status de seres não-humanos, e uma ideologia linguística analisada como monolinguajar, que esconde a opressão colonial dialógica e discursivamente.>>>
Gabriela A. Veronelli
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Adriana
Universidad de Manizales
Colombia
Alejandro Barranquero
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en: La Canasta (The hamper) –an agroecological network– is a supportive and collaborative issue that connects local small-scale agroecological producers with consumers in Bogota. It is a process that builds vital links for both parts that are materialized, among others, in written communications that the Canasta team maintains with consumers on a weekly basis. In this article, leaning on the feminist theory of care applied to social studies of science and technology, it is argued that La Canasta takes care and therefore contributes to maintain pro-commons –common goods– of various sorts. Looking into the pro-commons that promote this agroecological network, I wonder how the web generated by the communications team of La Canasta involves ethos of care principles and how, in this way, it produces another pro-common.>>>pt: La Canasta (A canastra) –uma rede agroecológica– é um assunto solidário e colaborativo que conecta produtores locais agroecológicos de baixa escala com consumidores de Bogotá. Trata-se de um processo que construí laços vitais para ambas as partes, que se materializam, entre outros, em comunicações escritas sustidas pela equipe base de La Canasta com consumidores em forma semanal. Neste artigo, e apoiado na teoria feminista do cuidado aplicada aos Estudos sociais de ciência e tecnologia, estou argumentando que La Canasta cuida e, nesse cuido, ajuda a manter pró-comuns –bens comuns– de várias índoles. Neste investigar pelos pró-comuns promovidos por essa rede agroecológica, questiono-me pela forma em que tal tecido gerado pelas comunicações da equipe de La Canasta envolve princípios do ethos do cuidado e como, de essa maneira, é que produz outro pró-comum.>>>
María Fernanda Olarte Sierra
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en: The advertising activity has focused its attention, since some time ago, on the emotional experience of consumption as a source of experiences to provide imaginary content to brands. This has been shaping new developments on the so called Publicity of Significance. Nowadays, we are also witnessing the emergence of a whole range of techniques and strategies that are new ways of thinking and practicing advertising. Therefore, the construction of brand imaginaries has been occurring in this context through a multiplicity of media that have caused major changes in the advertising strategies and formats that ,can be interpreted, oscillate between simulation and utopia.>>>pt: A atividade publicitária tem focado a sua atenção, já faz algum tempo, na experiência emocional do consumo como fonte de vivências para fornecer conteúdo imaginário às marcas, o que tem vindo a moldar novos desenvolvimentos da nomeada publicidade da significação. Mesmo assim, estamos testemunhando, na atualidade, a aparição de todo um elenco de técnicas e estratégias que constituem uma nova forma de conceber e praticar a publicidade, de jeito tal que a construção do imaginário de marca vem-se produzindo, neste contexto, por uma multiplicidade de meios que ocasionaram mudanças profundas nas estratégias e formatos publicitários que, poderia se interpretar balançam entre o simulacro e a utopia.>>>
Felip Vidal Auladell
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Arnaldo José Zangelmi
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es: En este estudio, derivado de una investigación de postdoctorado sobre el tema del emprenderismo social, desarrollamos un análisis de discurso de proyectos brasileños y su presencia en los medios digitales. El problema planteado por esta investigación es: ¿cuáles son los significados de la transformación social, del compromiso y de la participación ciudadana, bajo la óptica de los discursos del emprendimiento social en Brasil? Discutimos el carácter de un cambio condicionado a la ‘sustentabilidad’ de los proyectos, en choque entre la visión de negocios y la vocación hacia el ‘bien común’; así como observamos los proyectos de sociedad articulados en torno a la figura del emprendedor social. El transcurso teórico reflexiona sobre el nuevo espíritu del capitalismo, la cultura emprendedora y el campo semántico del emprendimiento social. El tratamiento del corpus de la investigación está basado en el análisis crítico del discurso propuesto por Fairclough (2001).>>>en: In this study, derived from a postdoctoral research on the subject of social undertaking, a discourse analysis of Brazilian projects and their presence in digital media was developed. The problem posed by this research is: What are the meanings of social transformation, commitment and citizen participation from the perspective of social undertaking discourses in Brazil? We discuss the nature of a change determined by the ‘sustainability’ of projects, opposed to a business vision and the vocation towards the “common good”; and we analyze society projects articulated around the figure of the social entrepreneur. The theoretical framework is focused on the new spirit of capitalism, the entrepreneurial culture and the semantic field of social undertaking. The treatment of the corpus of this research is based on the discourse critical analysis proposed by Fairclough (2001).>>>
Vander
Escola Superior de Propaganda e Marketing
Brasil
en: The tsombiach or traditional wool sash of the Kamentsa indigenous women from the high Putumayo presents symbolically and synthetically, the traditional history of the community and their creators and carriers’ personal experiences, who narrate with a particular aesthetic how the weave lifts community life.The article accounts for the interrelationship and integration of this type of textual and oral expression with literature. The methodological keys are based on the the author’s ethnographic experience and a theoretical approach from notions of symbolic anthropology and the alternative perspective of heterogeneous literatures.>>>pt: O tsombiach ou faixa de lã tradicional das mulheres indígenas kamëntsá do alto Putumayo apresenta, simbólica e sinteticamente, a história tradicional da comunidade e a experiência pessoal das suas artífices e portadoras, quem narram com uma estética particular a maneira como o tecido anima a vida comunitária. No artigo dá-se conta da inter-relação e integração desse tipo de expressão textual e oral com a literatura. As chaves metodológicas partem da experiência etnográfica da autora e de uma abordagem teórica desde noções da antropologia simbólica e da perspectiva alternativa das literaturas heterogéneas.>>>
Silvia Daniela Leyva Mosquera
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en: In this text I want to take the perspective of a struggle that tries to shape itself as an experience of confrontation of the destruction originated by the penetration of capital. This is reflected in the use of Information Technology and Communication (ICT) as a rebellion by indigenous peoples in Oaxaca, Mexico. To that end, and taking into account various approaches to critical theory and communication studies, the process of collective message generation is studied as a space for creation of historical experiences of struggle with the common goal of building emancipatory practices which could generate ‘another kind of communication’. Negativity, collectivity and history are lines that allow us to approach this kind of experiences, focusing our view at all times on the possibilities, contradictions and limits that frame them.>>>pt: Neste texto quero tirar a perspectiva de uma luta tentando se configurar como experiência de defrontação à destruição que consigo traz a penetração do capital, que reflete na utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) como forma de rebelião dos povos indígenas de Oaxaca, México. Para isso, e levando em conta diversas abordagens da teoria crítica e os estudos da comunicação, estuda-se o processo de geração coletiva de mensagens como espaço de criação de experiências históricas de luta, que tem como objetivo comum a construção de práticas emancipatórias que poderiam engendrar uma ‘outra comunicação’. A negatividade, a coletividade e a história são as linhas que permitem nós pensarmos este tipo de experiências, focando o olhar, em todo momento, nas possibilidades, contradições e limites que as enquadram.>>>
Carlos Baca-Feldman
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en: Gilberto Freyre (1900-1987) was one of the most important Brazilian social thinkers, whose legacy has been constantly revisited. In this paper I turn to a relatively unexplored aspect of his work that concerns the relationship between education and race. I point in this text beyond the ‘myth of racial democracy’ Freyre recognizes the existing barriers and inequalities in Brazilian society, so much that even states that diplomas become true ‘letters of sociological whiteness”’ recognizing not only the deep social differences existing between whites, blacks and mulattos in Brazil, as well as drawing attention to the dynamics created with the gradual process of schooling. I analyze how the work of Freyre presents this relationship between social mobility of blacks and mulattos and education, which I do using as substrate mainly the authors who have produced knowledge in the field of Brazilian social thought.>>>es: Gilberto Freyre (1900-1987) fue uno de los más importantes pensadores sociales de Brasil, cuyo legado ha sido revisado constantemente. En este trabajo me dirijo a un aspecto poco explorado de su obra que se refiere a la relación entre la educación y la raza. Señalo en este texto que más allá del ‘mito de la democracia racial’, Freyre reconoce las barreras y desigualdades existentes en la sociedad brasileña, tanto es así que incluso se afirma que los títulos se convierten en verdaderas ‘cartas de blancura sociológicas’, reconociendo no solo la profunda brecha existente entre blancos, negros y mulatos en Brasil, sino que llama la atención sobre la dinámica creada con el proceso gradual de escolaridad-escolarización. Analizo cómo el trabajo de Freyre presenta esta relación entre la movilidad social de los negros y mulatos y la educación. Llevo esto a cabo utilizando como sustrato principalmente los autores que han producido conocimiento en el campo del pensamiento social brasileño.>>>
Amurabi Oliveira
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en: Based on the findings of a qualitative research with Peruvian women and men in the city of Cordoba, Argentina, this article explores the links between heterosexual male migrants and the world of work, particularly sewing, analyzing the implications of certain work paths on the marks that configure femininity and masculinity in immigration and social exclusion contexts. From the case study of a migrant family of tailors, the article reflects on work experiences in relation to the practice and meaning of masculine identity and the resistance men deployed against the feminization of their activity. To this end, it goes back to the career paths in the origin (Peru) and the destination (Argentina), recognizing the existence of labor markets that in certain occupations are connected due to the existence of ethnic and national labor networks constituted by an important set of people who were first internal and then international migrants.>>>pt: Baseados nos achados de pesquisa qualitativa com mulheres e varões peruanos na cidade de Córdoba, Argentina, este artigo investiga sobre a articulação entre as masculinidades heterossexuais migrantes e o mundo do trabalho, em particular da costura, analisando as implicações de certas trajetórias laborais nos traços que configuram feminidades e masculinidades em contextos migratórios e de exclusão social. A partir do estudo de caso de uma família de migrantes costureiros, o artigo reflete acerca das experiências laborais no que diz respeito das práticas e sentidos da identidade masculina e das resistências desdobradas pelos varões frente à feminização da sua atividade. Para isso, recupera trajetórias laborais na origem (Peru) e destino (Argentina), reconhecendo que há mercados de trabalho que, em certas ocupações, encontram-se vinculados a partir da existência de redes laborais étnico-nacionais constituídas por um conjunto grande de pessoas que primeiro foram migrantes internos e após internacionais.>>>
María José
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
Argentina
en: The article discusses the apparent opposition between the applied and academic research in the social sciences in order to provide elements for the articulation of these two fields as complementary exercises. Although these two ways of approaching knowledge and social intervention determine different professional fields for anthropologists, sociologists and historians, these forms of research are not really opposed. First, the article attempts to show that the arguments which support the differences are not the most interesting and relevant. Second, assumptions and methods of classification of social research are discussed showing that the boundaries are not so clear and that there are multiple positioning possibilities for researchers. Finally, the article attempts to identify some differences that make complementary the transformation functions of applied research and the social understanding of the academic research.>>>pt: O artigo discute a aparente oposição existente entre pesquisa aplicada y académica nas ciências sociais, com o objetivo de dar elementos para a articulação desses dois campos como exercícios complementares. Bem que estas duas formas de se aproximar do conhecimento e a intervenção sobre o social determinam diferentes campos profissionais tanto para antropólogos e sociólogos quanto historiadores, estas formas de pesquisa não são em nada contrárias. Em primeiro lugar, o artigo tenta demonstrar que os argumentos nos que geralmente se sustentam as diferenças não são os mais interessantes e pertinentes. Em segundo lugar, discutem-se pressupostos e formas de classificação da pesquisa social mostrando que as fronteiras nem são tão claras e que existem múltiplas possibilidades de posicionamento para os pesquisadores. Por fim, o artigo visa identificar algumas diferenças que tornam complementares as funções de transformação próprias da pesquisa aplicada e a compreensão do social própria da pesquisa académica.>>>
Nadia Margarita Rodríguez J.
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