
PDF generado a partir de XML-JATS4R por Redalyc
Proyecto académico sin fines de lucro, desarrollado bajo la iniciativa de acceso abierto

Information & Media
ISSN: 2783-6207
vladislav.fomin@knf.vu.lt
Vilniaus Universitetas
Lituania

Coverage of Events After Maidan Protests
and the Annexation of Crimea in Local
Russian-Language Newspapers in
Lithuania (March, 2014)

Viktor, Denisenko
Coverage of Events After Maidan Protests and the Annexation of Crimea in Local Russian-Language
Newspapers in Lithuania (March, 2014)
Information & Media, vol. 90, 2020
Vilniaus Universitetas, Lituania
Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=679774390003
DOI: https://doi.org/10.15388/Im.2020.90.49

Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=679774390003
https://doi.org/10.15388/Im.2020.90.49
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Information & Media, 2020, vol. 90, ISSN: 2783-6207

PDF generado a partir de XML-JATS4R por Redalyc
Proyecto académico sin fines de lucro, desarrollado bajo la iniciativa de acceso abierto 42

Articles

Coverage of Events Aer Maidan Protests and the Annexation of Crimea in Local
Russian-Language Newspapers in Lithuania (March, 2014)
Po Maidano protestų sekusių įvykių ir Krymo aneksijos pateikimas vietiniuose laikraščiuose rusų kalba Lietuvoje
(2014 m., kovas)

Denisenko Viktor
Vilnius University, Faculty of Communication, Lituania
viktor.denisenko@kf.vu.lt

DOI: https://doi.org/10.15388/Im.2020.90.49
Redalyc: https://www.redalyc.org/articulo.oa?

id=679774390003

Recepción: 06 Mayo 2020
Aprobación: 18 Mayo 2020

Abstract:

In 2014, some significant geopolitical changes in the region of Central and Eastern Europe took place. Aer the so-called
Euromaidan events in Ukraine, Moscow took advantage of the situation and annexed the Crimean peninsula. e global
agenda was dominated by the discussions about “hybrid war”, “information warfare,” etc. It was obvious that the Kremlin used
propaganda in its operation in Crimea in order to manipulate the public opinion and to include ethnic minorities (Russian-
speaking inhabitants of Crimea) into its games.
In the above context of Kremlin’s practice of involving compatriots from near abroad (including Lithuania) into geopolitical
processes, as well as facing the challenge of propaganda, it is important to look how the events in Ukraine were covered in
the Russian-language newspapers in Lithuania. e materials of research become publications in the weeklies “Litovskij kurjer”,
“Obzor”, and “Ekspress-nedelia”. e question of the research was: did these newspapers use narratives of the Kremlin propaganda,
and if so, how strong was the representation of these narratives?
Keywords: propaganda, hybrid war, national minorities, media, Russian Federation, Lithuania.

Summary:

2014 metais Centrinės ir Rytų Europos regione įvyko reikšmingi geopolitiniai pokyčiai. Po vadinamųjų Maidano įvykių Ukrainoje
Maskva pasinaudojo situacija ir aneksavo Krymo pusiasalį. Šia įvykiai paskatino moksliniame ir ekspertiniame pasaulyje atnaujinti
aktyvesnes diskusijas apie tokius reiškinius kaip „informacinis karas“, „hibridinis karas“ ir pan. Buvo pastebėta, jog vykdydamas
operaciją Kryme Kremlius aktyviai naudojo propagandos priemones, siekdamas manipuliuoti vietinių gyventojų nuomone bei
savotiškai įtraukdamas rusakalbius Krymo gyventojus į savo žaidimą.
Suprantant šiuolaikinės Kremliaus propagandos keliamą pavojų, kaip ir bandymą įtraukti užsienyje (taip pat ir Lietuvoje)
gyvenančius tėvynainius į tam tikrus geopolitinius procesus, verta išanalizuoti, kokiu būdu Krymo aneksijos įvykiai buvo pateikti
vietinėje rusakalbėje spaudoje Lietuvoje. Tyrimo objektu tapo rusakalbiai savaitraščiai „Litovskij kurjer“, „Obzor“ ir „Ekspress-
nedelia“. Tyrimo metu buvo siekta nustatyti, ar minėtų įvykių pateikime buvo naudojami atitinkami Kremliaus propagandos
naratyvai? Taip pat buvo siekta nustatyti, kiek plačiai tokio pobūdžio naratyvai buvo atspindėti vietinės rusakalbės spaudos
publikacijose.
Keywords: propaganda, hibridinis karas, tautinės mažumos, žiniasklaida, Rusijos Federacija, Lietuva.

Introduction

e Revolution of Dignity in Kiev and Russia’s reaction to it (annexation of Crimea, support of separatists in
the Donbass region) changed the geopolitical situation in Central and Eastern Europe (CEE). e 2013-14
events became a point of critical changes in the post-Soviet area. Russia demonstrated its readiness to fight
for the zone of influence not only verbally, but also practically.

e Euromaidan events in Ukraine were a signal not only for Kiev. e revival of imperial ambitions
in the Russian Federation changed security situation in the entire CEE region. ese changes were quite
predictable. Since the collapse of the Soviet Union, Moscow shows a special attention to the post-Soviet

https://doi.org/10.15388/Im.2020.90.49
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=679774390003
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=679774390003


Denisenko Viktor. Coverage of Events After Maidan Protests and the Annexation of Crimea in Local R...

PDF generado a partir de XML-JATS4R por Redalyc
Proyecto académico sin fines de lucro, desarrollado bajo la iniciativa de acceso abierto 43

area and countries of a former communist block (Poland, Czech Republic, Hungary, etc). e post-Soviet
space has been of particular importance for the Russian authorities, since Moscow perceives this region as
the sphere of its direct geopolitical influence.

e Baltic States form an exception from this geopolitical status quo. Occupied and incorporated in the
Soviet Union in 1940, these republics were perceived rather as “aliens” (Laurinavičius, Motieka, Statkus,
2005). ere was a wide-scale resistance movement in the Baltic States against the Soviet occupation during
and aer the World War II (1944-1953). Later, under the Soviet rule, the societies of the Baltic States strove
to preserve their identities and hoped to reclaim freedom. For instance, Lithuania was the first among the
Soviet republics to declare the re-establishment of its Independence on 11 March 1990.

Similarly to Estonia and Latvia, independent Lithuania opted for integration into the Western structures.
is choice disregarded the position of Russia. Its authorities were in fact quite unhappy with the
developments in the Baltic States, but “allowed” them to join the European Union and the NATO in 2004
when the confrontation between Russia and the so-called “West” was quite low. However, the accession
of the Baltic States in these Western alliances did not mean that Russia withdrew its ambitions to have
geopolitical control over these three countries. erefore, Lithuania remains among the countries which
Russian authorities would like to see as the area of their geopolitical influence.

Lithuania in the orbit of Russia’s influence

Lithuania and the Russian Federation belong to different geopolitical areas. Moscow lives in the realm of its
new imperial illusions. Lithuania joined the European Union and the NATO and has established itself as an
integral part of the political “West”. It does not mean that Moscow supports the Lithuanian decision about
choosing its geopolitical allies. For example, before Lithuania’s accession to the NATO, Russia had tried to
scuttle the idea of the Baltic States integrating in this organization (Martišius, 2010, p. 137).

Scholars stress different types of Russian influence in Lithuania. Organized and objective influence is
transmitted through Russia’s foreign policy and so power. Vitkus (2006, p. 49) defines the following
domains of this influence:

• Accusation of the violation the rights of the Russian-speaking minorities 1

• Support of the so-called “compatriots” 2

• Cultural dimension
• Education dimension
• Russian media

Russia tries to keep Lithuania in its zone of geopolitical influence. Before 2014, the main strategy of
Moscow was to use the area of foreign affairs and so power to “control” Lithuania as well as Latvia and
Estonia. Russia tried to prove that the Baltic States are “not democratic” countries and stress that Lithuania,
Latvia and Estonia violated the rights of their Russian-speaking minorities.  core of this strategy was to
segregate the Baltic States from the Western World and to provoke mistrust between them and their partners
in Europe.

e strategy of so power means that Russia tries to keep its influence in the area of humanitarian
dimension. For it, Moscow used historically established ties. In fact, “Russia has a competitive advantage for
its humanitarian policies in the post-Soviet sphere due to objective reasons: Russian compatriots living in this
region, the popularity of Russian mass culture, and the spread of Russian Orthodox Christianity” (Pelnens
(ed), 2009, p. 203).

e Kremlin developed a concept of the “Russian World” for own so power needs. Unlike the conception
of compatriots, the “Russian World” definition is not enshrined in the law and provide opportunities



Information & Media, 2020, vol. 90, ISSN: 2783-6207

PDF generado a partir de XML-JATS4R por Redalyc
Proyecto académico sin fines de lucro, desarrollado bajo la iniciativa de acceso abierto 44

for broad interpretation by every actor. In fact, this is an exterritorial concept which united all Russian-
speaking people (compatriots) beyond the borders of the Russian Federation (Tishkov, 2007). As Nerijus
Maliukevicius noticed, “the Russian World as an ideology for Russian so power has a huge potential because
of its positive integrating capacity as opposed to the traditional anti-Western rhetoric” (Maliukevičius, 2013,
p. 80).

However, in 2014, the situation changed dramatically. e aggression of the Russian Federation against
Ukraine embodied in the annexation of the Crimean peninsula and support of the separatists in the Donbas
region showed that the ”Russian World” is the not only a so power concept. Russia used this concept in
its hybrid warfare operation in Ukraine. Aer that the “Russian World” become a marker of threat. In the
Ukrainian context, Russia put the “Russian World” as an alternative to the “Euromaidan” (Shulga, 2015, p.
235). Moscow explained its aggression against Ukraine in terms of necessity to defend its compatriots, i.e.
representatives of the “Russian World”.

Russia uses the concept of Russian World globally. Aer 2014 Russia’s so power changed towards
much more open information and propaganda warfare. Lithuania and the Baltic States in general were the
first countries of the political “West” affected by it. e growing threat of Russia’s activities in 2014 was
mentioned inter alia by the State Security Department of Lithuania in its annual public report (VSD, 2014,
p. 9-10).

It is obvious that Moscow could try to use the hybrid warfare strategy not only against Ukraine but also
against other countries in its immediate neighborhood. Lithuania potentially belongs to the zone of the risk.
erefore, it is important to evaluate possible threats. For this purpose, the lessons of Crimea should be
analyzed.

The lessons of Crimea

e annexation of Crimea gives many lessons pertinent to information warfare. Russia organized a broad
informational support of its aggression against Ukraine. Russia’s main goal of was to camouflage the real
armed aggression in Ukraine.

One can distinguish three stages of Russia’s operation against Ukraine.
e first stage is linked with the reaction of Russia’s authorities to the Euromaidan events in Kiev. Moscow

tried to be an actor in the Ukrainian agenda. It was a question of geopolitical influence in the neighboring
country. For this purpose the Kremlin tried to use all leverages it had. According to Darczewska (2014, p. 5)
Russia’s activities in Ukraine during the Euromaidan times were “combined with ideological, political and
socio-cultural sabotage, provocation and diplomatic activity”. e main goal of the Kremlin was to keep the
“pro-Russian” and controllable Ukrainian president Viktor Yanukovych in power.

Some commentators believe that the Kremlin could have different strategies in Ukrainian situation. For
instance, Edward Lucas and Peter Pomeranzev (2016, p. 15) suggest:

By associating the pro-democracy movement in Ukraine with fascism and an anti-Russian, Western-backed coup, Russia hopes
to galvanize its own domestic audience behind its assertive foreign policy. Similarly, it hopes to radicalize potential supporters in
eastern and southern Ukraine to bolster its military campaign there. Finally, Russia hopes to discredit the Ukrainian government
in the eyes of Europe and NATO.

However, aer Yanukovych’s escape the situation significantly changed. At this second stage the Kremlin
understood that it was about to lose a battle in Kiev. is, however, provided Russia with new geopolitical
opportunities. One of these opportunities was to organize the annexation of Crimea. In fact, Russian
authorities used the Euromaidan context for their own purposes. As Cepuritis (2015, p. 149) concludes,
“Euromaidan protests turned to riots, and riots turned to tragedy, creating the perfect moment for Russia to
annex Crimea and escalate military hostilities in Eastern parts of Ukraine”.



Denisenko Viktor. Coverage of Events After Maidan Protests and the Annexation of Crimea in Local R...

PDF generado a partir de XML-JATS4R por Redalyc
Proyecto académico sin fines de lucro, desarrollado bajo la iniciativa de acceso abierto 45

In Crimea, Moscow showed a new strategy, which quite soon was named a “hybrid warfare” (Ibid, p.
152). is strategy could be explained as the combination of information and disinformation campaigns used
together with (camouflaged) military actions. Hence, to justify the annexation of Crimea, Russia used a series
of absurd propaganda narratives, such as “Banderivtsy could storm into Crimea”, “the Black Sea Fleet bases
could be taken over by NATO”, or “Ukrainian citizens could be de-Russified” (Darczewska, 2014, p. 5).

e third stage was a strategy to entrench the fact of annexation. For the domestic audience, the Kremlin
used the traditional “fear of the West” in a broad historical context. According to Darczewska, (2016, p. 32),
“[s]ince the “Orange Revolution” in Ukraine in 2003/4, Russia has been exploiting ever more intensively
the threats stemming from the “export of Western democracy”, and today it insists on presenting its armed
interventions in Crimea and Donbas as a kind of liberation mission aimed at freeing Ukraine from US
dominance”.

For the foreign audience, another version was used. e Kremlin tried to promote its own “truth.” e
so-called Crimean referendum held on 16 March 2014 was used as the argument to legitimize the aggression
(Berzins, 2015, p. 43). As Lucas and Nummo (2015, p. 13) underline, “even if Western audiences only come
to believe that there are two sides to the story – say, on Russia’s aggression in Ukraine – then the Kremlin
has already won an important victory”.

Information manipulation aimed at the local population was another important aspect of the “hybrid
warfare” usage in Crimea. As Darczewska (2016, p. 6) explains:

e Crimean operation perfectly shows the essence of information warfare: the victim of the aggression – as was the case
with Crimea – does not resist it. is happened because Russian-speaking citizens of Ukraine who had undergone necessary
psychological and informational treatment (intoxication) took part in the separatist coup and the annexation of Crimea by
Russia.

It also could explain the impulsive decision made by Moscow. As Latvian researcher Andis Kudors
(Kudors, 2015, p. 167) observed: “It is possible the decision to annex Crimea was made suddenly by the
Kremlin, however, Russian compatriots’ organisations in Ukraine had been preparing for the possibility of
such a step for a number of years already” .

Russian media have also played a significant role in information warfare against Ukraine in 2014 and
later. It was the main channel of influence for the local Russian-speaking population in Crimea. Some
commentators argue that “in Russia’s hybrid war against Ukraine, media play the principal role” (Ibid, p.
164). Hence, it was a tool used for destabilization of the situation in Ukraine (Darczewska, 2014, p. 6).

It also important to mention that Moscow did not stop aer Crimea. It is obvious that “spurred on by the
Crimean success, the Russian leadership then embarked on the Donbas adventure” (Kažocinš, 2015, p. 54).
e confrontation between the Ukrainian state forces and the so-called separatists supported by Russia in
the Eastern part of Ukraine still have no solution.

e main lesson of the Crimean events is that Russia is ready to cross the “red lines” in foreign affairs and
geopolitical domain. It means that none of the neighboring states could feel safe in the Russia’s vicinity. is
poses the actual challenge not only for Lithuania but also for other Baltic States because “similar Russian
media and “compatriots” policy methods used in Ukraine before and aer the annexation of Crimea, are also
used in the Baltic States” (Kudors, 2015, p. 168).

Scholars stress that success of the Crimean annexation could inspire Russian officials to new geopolitical
adventures. Lithuania and other Baltic States belong to the immediate risk zone, because “it might tempt
President Putin to use his doctrine of protecting ethnic Russians and Russian speakers in seeking territorial
changes elsewhere in the neighborhood, including in the Baltic States, provoking a direct challenge to
NATO” (Daadler etc, 2015, p. 5).

It means that all types of Russian information activities in Lithuania, Latvia, and Estonia should be
analyzed, including the coverage of the Euromaidan events in Ukraine and the subsequent annexation
of Crimea in local Russian-language newspapers in Lithuania. is research is important as it addresses



Information & Media, 2020, vol. 90, ISSN: 2783-6207

PDF generado a partir de XML-JATS4R por Redalyc
Proyecto académico sin fines de lucro, desarrollado bajo la iniciativa de acceso abierto 46

the issues of information security and Moscow’s possibility to appeal to the Russian-speaking minorities
for support of Russian geopolitical capers. is is particularly important because Russian turned Russian
language into the tool of its geopolitical influence on the post-Soviet area (Oledzka, 2017).

The coverage of Ukrainian events in March 2014

e scope of the Russian-language press in Lithuania is quite small. ere are three main nation-wide
weekly newspapers well-known among the readers since the 1990s: “Litovskij kurjer” (“Lithuanian courier”),
“Obzor” (“Overview”), “Ekspress-nedelia” (“Express-week”). ese three publications are the main print
media for Russian-speaking community in Lithuania.

e annexation of Crimea was the main media topic in March 2014. e Russian-language press could
not ignore these events as well. us, the main point of the research was to answer the question: how did the
Russian-language newspapers of Lithuania cover the annexation of Crimea?

e methods of the research were a quantitative and qualitative analysis of the documents (articles). e
quantitative part of the research allowed to determine aspects of coverage of chosen events in the agenda of
Russian-language newspapers in Lithuania. Qualitative analysis of the texts allowed to explore links of the
content of published articles to one or another version of events (i.e., from the side of Russia, from the side
of Ukraine etc.) as well as links to narratives of the Kremlin propaganda.

Twelve issues of the newspapers, in which 66 texts 3  about Ukrainian events were found (see Table 1), were
analyzed. e number of publications in the three titles was distributed as follows: Ekspress-nedelia” (27
texts), followed by “Obzor” (26 texts) and “Litovskij kurjer” with only half as much as two other newspapers
(13 texts).

In the research attention was focused on the question whether publications covered the Ukrainian events
in general, or specifically focused on the Crimean events? is aspect is particularly important if we focus
on the chronological development of the situation. In March 2014, the Euromaidan protests were already
over. e protesters won, but the power in the country lacked stability. us, this factor was used by
Russia in its activities aimed at the annexation of Crimea. One can assume that the news about Crimea
should dominate in the agenda of the media during this period. However, we can observe that the Russian-
language newspapers in Lithuania prefer to write about Ukraine in general, while the Crimean events drew
significantly less attention (see Figure 2). In fact, a similar trend can be observed in both “Obzor” and
“Litovskij kurjer” (1/3 about Crimea v. 2/3 about the entire Ukraine), while in the case of “Ekspress-nedelia”
there was a much more “careful” 4  proportion.



Denisenko Viktor. Coverage of Events After Maidan Protests and the Annexation of Crimea in Local R...

PDF generado a partir de XML-JATS4R por Redalyc
Proyecto académico sin fines de lucro, desarrollado bajo la iniciativa de acceso abierto 47

FIG. 1.
All articles about Ukrainian events during research

Source: research data

FIG. 2.
Proportion of publications about Euromaidan/Ukraine events and the Crimean events

Source: research data

e research primarily strove to answer the question of which position the newspapers transmitted while
covering these events. e main professional principle for journalists and publishers is to try to be as much
objective as possible.

As for the Ukrainian events (including those in Crimea), one could observe least two positions. e
first one was the official position of Ukraine, formed by the Ukrainian parliament aer Yanukovych’s
escape. In fact, this position was supported by Europe and Lithuania. Vilnius recognized the new Ukrainian
government, and the win of the Euromaidan was interpreted as the victory of democracy.

e second position was the position of the Russian Federation. In fact, it was clearly reflected by the
propaganda narratives which the Kremlin used during the period. Russians argued that the events in Kyiv
were in fact a coup. ey portrayed the protests as not peaceful and headed by “Nazis”, “Nationalists” and



Information & Media, 2020, vol. 90, ISSN: 2783-6207

PDF generado a partir de XML-JATS4R por Redalyc
Proyecto académico sin fines de lucro, desarrollado bajo la iniciativa de acceso abierto 48

“Banderovtsy” (Ukrainian nationalists, followers of the ideas of Stepan Bandera). Russia claimed that the
new government was illegal and still acknowledged Viktor Yanukovych as a legitimate president.

Similar differences could be observed in positions pertinent to the Crimean events. Ukraine insisted on
the fact of Russia’s invasion and annexation of the peninsula. Lithuania (as all the political “West”) also
supported this interpretation of events.

Moscow tried to mask own steps and actions. Russia denied the activities of its its armed forces in the
Crimean peninsula. e annexation of Crimea was presented as “a free choice” of its inhabitants.

Additionally, we observe the third professional position of the media, when it represented different points
of view or just the objective facts. is position could be as either “Objective”, or “Neutral”.

Figure 3 shows the distribution of these positions in the publications of the three Lithuanian Russian-
language newspapers during the period in question.

FIG. 3.
Representation of different positions in publications

Source: research data

It could be seen that all newspapers tried to comply with the principles of objectivity and neutrality 5

. However, it seems interesting to focus on the correlation between the numbers of publications which
represented different positions. Only in the “Ekspress-nedelia” the Lithuanian (i.e. Ukrainian) and the
Russian positions were presented in equal proportion. In other two newspapers the Kremlin position
prevailed.

e research also showed that during the period in question the newspapers transmitted the narratives
used by the Kremlin propaganda against Ukraine. e messages of these narratives and their distribution
between the three newspapers in question are illustrated in Table 1.



Denisenko Viktor. Coverage of Events After Maidan Protests and the Annexation of Crimea in Local R...

PDF generado a partir de XML-JATS4R por Redalyc
Proyecto académico sin fines de lucro, desarrollado bajo la iniciativa de acceso abierto 49

TABLE 1.
e Kremlin’s propaganda narratives, presented in the newspapers

is information can be seen as a certain ranking of the Kremlin propaganda narratives, used in Lithuanian
Russian-language newspapers in the context of the Ukrainian events. e most popular narratives, repeated
in all three newspapers emphasized that “only Yanukovych was a legitimate president”, that the “anti-
constitutional coup” was taking place in Kiev, whereas the Ukrainian patriotic “Right Sector” movement
was portrayed as the “main hostile power in the Euromaidan”. Moreover, publications in all the newspapers
claimed that “the Russian army did not act in Crimea”.

Another type of the Kremlin propaganda narratives became quite popular. Two of the three newspapers
reported about the alleged “Nationalism”, “Nazism” and “Antisemitism” among the Euromaidan protesters.
e publications “explained” that the street protesters used “Bandera’s ideology”, that they are “extremists
and radicals”, and even that all the Euromaidan events are, in fact, “the fault of the European Union”.

e texts by the Obzor contain more examples of the Kremlin propaganda. For example, its authors wrote
that “people got paid for participation in the Maidan protests” and even that it was not “Berkut” snipers who
shot to the protesters, but unknown snipers from the Euromaidan side.

Conclusions

In its hybrid war against Ukraine in 2014, Russia used a broad variety of information aggression tools and
propaganda techniques. e reflections of these activities could be found in the Russian-language newspapers
in Lithuania. e results of this research demonstrated that:

1. e local Russian-language newspapers showed wired attention to general Ukrainian events in
2014, whereas the events in Crimea drew much less attention.



Information & Media, 2020, vol. 90, ISSN: 2783-6207

PDF generado a partir de XML-JATS4R por Redalyc
Proyecto académico sin fines de lucro, desarrollado bajo la iniciativa de acceso abierto 50

2. All the newspapers in question tried to create an illusion of objectivity and balance in providing
their readers with information. However, a rather balanced coverage of the Ukrainian events
could be observed only in the “Ekspress-nedelia”

3. All the newspapers were, in fact, providers of the Kremlin propaganda narratives used against
Ukraine in its hybrid war. e research identified 16 types of these narratives. Seven narratives
were presented in the “Litovskij kurjer,” nine – in the “Ekspress-nedelia”, and 13 in the “Obzor”.

4. e coverage of the Ukrainian events puts these newspapers as a potential factor of risk in
the context of state’s (information) security and stability. On the one hand, their publications
demonstrated lack of informational loyalty to Lithuania and orientation towards Russian
information space. On the one hand, they showed a possibility of exerting influence on the
Russian-speaking minority groups in Lithuania.

References

Cepuritis, M. (2015). Revision of the European Union’s Eastern Partnership Aer Russia’s Aggression Against
Ukraine, in Pabriks, A.; Kudors, A. (Ed). e War in Ukraine: Lessons for Europe. Riga: e Center for East
European Policy Studies, University of Latvia Press, 146–157.

Daadler, I.; Flournoy, M.; Hrbst, J.; Lodal, J.; Pifer, S.; Stavridis, J.; Talbott, S.; Wald, C. (2015) Preserving
Ukraine’s Independence, Resisting Russian Agression: What the United States and NATO Must Do.
Washington: Published by Atlantic Council. Access through Internet: <https://www.brookings.edu/wp-
content/uploads/2016/06/UkraineReport_February2015_FINAL.pdf>;

Darczewska, J. (2014). e Anatomy of Russian Information Warfare. Point of view, No. 42. Access through Internet:
<https://www.osw.waw.pl/sites/default/files/the_anatomy_of_russian_information_warfare.pdf>;

Darczewska, J. (2016). Russia’s Armed Forces in the Information War Frond. Strategic Documents.
OSW Studies, No. 57. Access through Internet: <https://www.osw.waw.pl/sites/default/files/
prace_57_ang_russias_armed_forces_net.pdf>;

Federalnyj zakon… 1999 (2002). Federalnyj zakon ot 24.05.1999 g. Nr. 99-FZ o gosudarstvennoj politike Rossijskoj
Federacii v otnoshenii sootechestvennikov za rubezhom [Federal Law of the Russian Federation of May 24,
1999 No. 99-FZ About State Policy of the Russian Federation concerning compatriots abroad]. Access through
Internet: <http://www.kremlin.ru/acts/bank/13875>;

Jakniūnaite, D. (2007). Kur prasideda ir baigiasi Rusija: kaimynystė tarptautinėje politikoje [Where Russia Begins and
Ends: Neighbourhood in International Politics]. Vilnius: VU leidykla.

Kažocinš, J. (2015). Baltic Security in the Shadow of Ukraine’s War, in the Baltic States, in Pabriks, A.; Kudors, A.
(Ed). e War in Ukraine: Lessons for Europe. Riga: e Center for East European Policy Studies, University
of Latvia Press, 52–67.

Kudors, A. (2015). Reinventing Views to the Russian Media and Compatriot Policy in the Baltic States, in Pabriks, A.;
Kudors, A. (Ed). e War in Ukraine: Lessons for Europe. Riga: e Center for East European Policy Studies,
University of Latvia Press, 157–175.

Laurinavičius, Č.; Motieka, E.; Statkus, N. (2005). Baltijos valstybių geopolitikos bruožai. XX amžius [e Baltic
States in the Twentieth Century: A Geopolitical Sketch]. Vilnius: LII leidykla.

Lucas, E.; Nimmo, B. (2015). Information Warfare: What Is It and How to Win It? CEPA Infowar Paper No. 1.
Access through Internet: <http://cepa.org/sites/default/files/Infowar%20Report.pdf>;

Lucas, E.; Pomeranzev, P. (2016). Winning the Information War. Techniques and Counter-strategies to Russian
Propaganda in Central and Eastern Europe. CEPA. Access through Internet: <http://cepa.org/reports/
winning-the-Information-War>;

Maliukevičius, N. (2013). (Re)Constructing Russian So Power in Post-Soviet Region. Agora, 2: 61–87.



Denisenko Viktor. Coverage of Events After Maidan Protests and the Annexation of Crimea in Local R...

PDF generado a partir de XML-JATS4R por Redalyc
Proyecto académico sin fines de lucro, desarrollado bajo la iniciativa de acceso abierto 51

Martišius, M. (2010). (Ne)akivaizdus karas. Nagrinėjant informacinį karą [(Not)obvious war. Information war study].
Vilnius; Versus Aureus.

Oledzka, J. (2017). Russian Language as a Tool of Geopolitical Influence. Yearbook of the Institute of East-Central
Europe, No. 3 (15): 135–165.

Pelnens, G. (Ed). (2009). e “Humanitarian Dimension” of Russian Foreign Policy Toward Georgia, Moldova,
Ukraine, ant the Baltic States. Riga: CEEPS.

Randall, D. (2011). e Universal Journalist, Fourth Edition. London: Pluto Press.
Shulga, O. (2015). Consequences of the Maidan: War of Symbols, Real War and Nation Building, in Ukraine aer

the Euromaidan: challenges and hopes. Bern: Peter Lang.
Tishkov, V. (2007). Russkij mir: smysl i strategii [e Russian World: meaning and strategies].

Strategija Rossii: No. 7. Access through Internet: <http://sr.fondedin.ru/new/fullnews_arch_to.php?
subaction=showfull&id=1185274651&archive=1185275035>;

Vitkus, G. (2006). Diplomatinė aporija: tarptautinė Lietuvos ir Rusijos santykių normalizavimo perspektyva [e
Diplomatic Aporia: the International Perspective of Normalization of Relations Between Lithuania and Russia].
Vilnius: VU leidykla.

VSD. (2014). Grėsmių nacionaliniam saugumui vertinimas [e Evaluation of reats for National Security]. State
Security Department. Access through Internet: https://www.vsd.lt/wp-content/uploads/2016/10/Gresmiu-v
ertinimas-2013.pdf

Notes

1 In fact, here we are talking not about an ethnic minority but about a minority with common tradition and experience,
dependent of mother tongue. As Justyna Oledzka wrote: “Language is the basis for enabling the creation of a common
group of a people’s history, religion and traditions. rough it, a mentality and axiology common to the members of the
group is created, which enables them to integrate into specific social structures” (Oledzka, 2017, p. 138).

2 e compatriots is the definition from Federal low of the Russian Federation. By the law, compatriots are “ the citizens of
the Russian Federation who are constantly living outside the territory of the Russian Federation ”, and also “the people
which are historically living in the territory of the Russian Federation are also recognized and also persons who made
free choice for benefit of spiritual, cultural and legal bond with the Russian Federation, whose relatives on the direct
ascending line lived in the territory of the Russian Federation earlier” including former citizens of USSR (Federalnyj
zakon…, 1999 (2002)). Lithuanian scholar Dovile Jakniuniene explained that “compatriots” are a group of people who
identify themselves with the Russian Federation as state and the cultural idea, but not with Russia’s current territory
(Jakniunaite, 2007, p. 147). Russian language is the main distinctive marker of this group.

3 e subject of analysis becomes all publications (informational articles, analytical articles, opinion columns, interviews)
which match the topic.

5 e objectivity and neutrality is difficult conceptions for research because opens the way for some bias depended on
subjectivity of researcher. e “objectivity” understood here as obligation of journalist to “attempt to find out what
really happened” (Randall, 2011, p. 148), and non-objectivity interpreted as act of providing false (fake) information
and narratives of Kremlin propaganda.

4 “Careful” means here that if the Euromaidan events are be interpreted in different ways and depicted as controversial,-
it is could be much more difficult to provide similar interpretation of the Crimean events. e Kremlin’s version of the
events just confirmed that Moscow obviously lied. Under such circumstances, it was not comfortable for the Russian-
languages newspapers in Lithuania to transmit the Kremlin’s view of the Crimean events. is could explain a little
attention to it.

https://www.vsd.lt/wp-content/uploads/2016/10/Gresmiu-vertinimas-2013.pdf
https://www.vsd.lt/wp-content/uploads/2016/10/Gresmiu-vertinimas-2013.pdf

